Cellulite

Det er næppe nødvendigt at indlede med et billede af cellulite, for over 80% af alle voksne kvinder har cellulite – typisk på lår og bagdel, men også ofte på maven.

Hvordan opstår cellulite

Man kender ikke de nøjagtige årsager til cellulite, men det er i hvert fald ikke en sygdom. Det ser ud til at være resultatet af en interaktion mellem bindevævet i det dermatologiske lag, der ligger under hudens overflade, og det fedtlag, der er lige under det, bestemt af en række faktorer.

Hvis de kollagene fibre i bindevævet mister deres smidighed og elasticitet, er der risiko for, at de ikke kan holde fedtlaget på plads. Hvis fedtet så af forskellige årsager presser på, bliver hudoverfladen holdt inde af de stive kollagenfibre, og en ellers glat overflade trækkes ind og danner fordybninger omgivet af fedtlaget, som presser på og i begynder at bule ud. Det er de små fordybninger i overfladen, der giver anledning til betegnelsen appelsinhud.

Naturligvis spiller mængden af fedt en rolle, men f.eks. dårlig blod- og lymfegennemstrømning og væskeophobning i de underliggende hudlag kan også være årsagen. Dårligere cirkulation betyder samtidig mindre ilt i området, hvilket resulterer i lavere kollagenproduktion til vedligeholdelse af kollagenstrengene .

Hos kvinder er bindevævets kollagene fibre i bindevævslaget i øvrigt arrangeret lodret, mens de hos mænd er arrangeret i en gitterstruktur. Samtidig er det mandlige kønshormon testetoron med til at nedbryde fedt. Derfor ses cellulite ikke i nær samme grad hos mænd.

Cellulite - glat hud

Kvinde - glat hud

Kvinde cellulite

Kvinde - Cellulite

Mand krop - fedtreduktion - cellulite

Mand

Hormonale faktorer

Generelt øger østrogen dannelsen af fedt, men det er samtidig kendt, at fald i østrogenniveauet, som f.eks. efter overgangsalderen, påvirker blodgennemstrømningen i bindevævet og samtidig medfører forstørrelse af fedtceller. Den dårligere blodgennemstrømning er med til at gøre huden mindre elastisk og tyndere.

Genetiske faktorer

Visse gener er knyttet til stofskiftet i cellerne og dermed til fordelingen af fedt under huden samt blod- og lymfegennemstrømningen.

Kost- og livsstilsfaktorer

Cellulite er ikke forårsaget af ”toksiner”, selvom en sund livsstil kan hjælpe med at reducere risikoen.

Typer af Cellulite

Adipose (=fedt) cellulite – blød appelsinhud

Den bløde appelsinhud, som er den hyppigste og bedst kendte version, er normalt forårsaget af et par ekstra kilo muligvis suppleret af manglende motion og fysisk aktivitet.

Huden er normalt blød og celluliten er overfladisk, så den er nemmere at behandle.

Behandling af denne type kan med fordel kombineres med fedtfrysning

Fibrotisk (=arvæv) cellulite – hård appelsinhud

Denne type er ikke så synlig som den bløde. Den er ikke ualmindelig hos mennesker, som både motionerer og er aktive, og mange af de ovennævnte årsager kan ligge bag. Behandlingen er lidt mere udfordrende, fordi problemerne ligger dybere i huden.

Behandling forgår derfor med ASWT, som når dybt i huden, og i et forløb med 6 eller flere behandlinger over 4-6 uger eller mere.

Ødematøs cellulite – væskespændt appelsinhud

Den væskespændte appelsinhud er forholdsvis sjælden og rammer gerne yngre mennesker. Den skyldes ophobning af væske i hudens væv i kombination med dårligt kredsløb. Meget stillesidende beskæftigelse og begrænset fysisk aktivitet fremmer forekomsten.

Behandling sker med drænerende massage og ASWI i et forløb med 6 eller flere behandlinger over 4-6 uger eller mere.

Grader af Cellulite

I forbindelse med forskning på området er der udarbejdet en ”objektiv” fotonumerisk skala for cellulite sværhedsgrad. I praksis kan den sammenfattes som nedenfor:

Grad 0

Cellulite grad

Cellulite er stort set ikke synligt. Huden er glat og som udgangspunkt tonet og jævn.

Når området klemmes, vil der ikke forekomme umiddelbart synlig cellulite.

Det vil dog kunne påvises i mikroskop.

Grad 1

Cellulite grad 1

Cellulite bliver synlig, når man klemmer rundt om området eller der føresen hånd fast hen over, men ellers ses den ikke, hverken stående eller når der siddes ned.
Huden fremstår bleg, med lavere temperatur og med nedsat elasticitet efter kompression eller muskel-sammentrækning.

Grad 2

Cellulite grad 2

Celluliten er synlig i stående stilling som egentlige buler.

Som udgangspunkt kan den ikke ses i siddende eller liggende stilling

Pulsen ses tydeligt i de dybe niveauer af huden.

Grad 3

Cellulite grad 3

Cellulite er synlig hele tiden., dvs. både i stående, siddende og liggende stilling .

Ligeledes vil huden blive meget ujævn, nærmest bølget, især når du klemmer i området og ”bølgetoppene/klumperne” kan være smertefulde.

Indenfor de seneste 10 år har læger, som længe har anvendt shockwave til først knusning af nyresten og senere til behandling af problemer med muskler og sener, som det bl.a. er kendt fra fysioterapien, opdaget, at der var mulighed for også at anvende shockwave til forskellige æstetiske behandlinger. De praktiseres nu med succes af ledende klinikker verden over.

En af de førende leverandører af shockwave-maskiner er schweiziske Storz Medical, som er en pioner og blandt de verdensledende på området.

Cool Wave Clinic benytter udstyr fra produktserien Masterpuls – AWT (Acoustic Wave Treatment) fra Storz, som selvfølgelig har medicinsk CE-mærkning, der er den europæiske ækvivalent til USA’s FDA-godkendelse.

Ved at anskaffe udstyr fra seriøse og professionelle leverandører, sikrer vi os adgang til den bedste undervisning og opdateret viden på området.

Behandling med AWT(Shockwave)

Er en ikke-invasiv behandling, som har en række positive effekter, der i høj grad består i, at kroppens egne biologiske processer boostes:

American Academy of Dermatology (AAD) – den amerikanske forening af hudlæger – har analyseret en række teknikker, der kan have succes med at reducere cellulitis ved at bearbejde båndene af bindevæv under hudens overflade. De noterede en god effekt ved behandling med shockwave, men bemærkede, at behandling typisk skulle ske over et antal gange. Vi anbefaler normalt 6 – eventuelt 12 behandlinger.

Hvem kan benytte AWT

AWT (shockwave) henvender sig til alle voksne*, som ikke som ikke:

Derudover kan der ikke behandles i maveområdet, hvis kvinden er gravid

*Vækstplader i knoglerne hos børn og unge må ikke behandles med AWT

Hvordan er et behandlingsforløb

Konsultationen

Alle behandlinger starter med en konsultation, hvor vi med udgangspunkt i dit behov sammen finder ud af, hvilken behandling vi kan tilbyde.

Vi skal have en grundig snak om selve behandlingen. Jeg skal forklare om kontraindikationer, de få bi- og eftervirkninger og vi skal afstemme dine forventninger om resultatet.

En række studier har vist, at resultatet* af et behandlingsforløb typisk rykker graden 1 trin ned jævnfør ovenfor.
Måske finder vi ud af, at du har den bløde cellulite, som vi med fordel også bør behandle med fedtfrysning, da det har afgørende indflydelse på resultatet.

Så skal du måles, vejes, fotograferes og registreres i den lovpligtige journal, og så endelig skal vi naturligvis planlægge et behandlingsforløb og tid for efterkontrol. Du kan normalt ikke forvente, at behandlingen kan påbegyndes i umiddelbar forlængelse af konsultationen, medmindre det er aftalt forinden.

Endelig skal vi naturligvis tale om pris, og om du eventuelt vil benytte vores gunstige finansieringsordning, som vi også kan klare ved konsultationen.

Behandlingen

Der kræves ingen forberedelse.
Behandlingen begynder med pneumatisk genererede vibrationsimpulser som forbereder vævet og reducerer evt. smerter i området på særlig følsomme patienter. Det efterfølges af AWT (shockwave) og afsluttes med vibrationsimpulser igen, for at afslappe det behandlede område.

Ved behandlingen benyttes ultralydsgel på huden. Det sikrer en optimal energioverførsel og at behandlingshåndtagene kan bevæges ubesværet. Efter behandlingen aftøres gelen.

Den er i øvrigt vandopløselig.

Som afslutning får det behandlede område en let massage med en af vores lækre cremer fra Lakshmi®.

De fleste oplever behandlingen som smertefri – eventuelt med små ”niv” i huden. Både styrken og frekvensen ved AWT-behandlingen kan tilpasses, så du ikke føler ubehag. Du er blevet grundigt orienteret ved konsultationen, så der bør ikke være nogen overraskelser.

Ved behandlingen skal der tilføres nogenlunde samme energi pr. areal-enhed. Vi benytter et areal svarende til et postkort (10×15 cm) som reference. Typisk vil det behandlingskrævende område af baglår + bagdel svare til 2-3 postkort og behandling af højre + venstre side vil vare 30-45 minutter.

Hvis der er aftalt fedtfrysning som en del af behandlingen, vil dette ske i forbindelse med den første behandling, som derfor må forventes af vare ca. 2 timer.

Supplerende behandling af strækmærker, slap hud eller ar aftales individuelt.

Behandling lår - cellulite - fedtreduktion

Efter behandlingen

Behandlingen har ingen eftervirkninger, og du kan gøre de ting, du plejer – men selvfølgelig overveje, om din levevis og vaner skal justeres.

Kontrolbesøg

6 uger efter et behandlingsforløb på 6 gange over 4- 6 uger er vi i stand til at vurdere, om behandlingen ser ud til at være vellykket*, eller om du bør have yderligere et behandlingsforløb.
Studier har vist, at hudens udseende og elasticitet blev løbende forbedret op til ½ år efter behandlingen. Herefter må det desværre forventes, at behandlingens virkning aftager, som det gælder for flere andre kosmetiske behandlinger. Det anbefales derfor, at der aftales uforpligtende konsultation om eventuel opfølgning efter 9-12 måneder.

*Resultater og patientoplevelse kan variere. Disse er afhængige af en række faktorer såsom alder, medicinsk historie og livsstil.